Wereldwijd is diepvries het grootste segment maar in Nederland is verse friet met afstand het belangrijkste product. Aviko is trendsetter op het gebied van ambachtelijke friet voor restaurants, snackbars en cafetaria’s. Deze producten vragen om grondstof van hoge kwaliteit.

Aviko oerfriet“Snackbars en cafetaria’s stellen steeds hogere eisen aan de friet”, vertelt Heddie Drent, Area Salesmanager Foodservice bij Aviko. “Ze willen friet met een mooi uiterlijk en een goede smaak.” Een mooi uiterlijk betekent in de praktijk een gelijkmatige bakkleur en dat lukt beter naarmate het drogestof gehalte van de aardappel hoger is. Deze marktwens is één van de redenen waarom Aviko Potato het nieuwe bonus/malus systeem heeft ingesteld waarbij het onderwatergewicht (OWG) een hoofdrol speelt bij de uitbetaling. Een hoog onderwatergewicht betekent immers een hoog drogestof gehalte. Voor de versmarkt wordt trouwens voornamelijk Agria gebruikt, vertelt Drent. “Geelvlezige rassen hebben vaak meer smaak van zichzelf. Voor het diepvriessegment zijn vooral witvlezige rassen met een wat neutralere smaak in trek.”

Trefwoord ambachtelijk

In de wereld van de Foodservice wordt het steeds belangrijker om een authentiek en ambachtelijk product aan te bieden. Drent: “Op een gegeven moment zag je dat sommige afnemers zelf friet gingen snijden. Wij zijn daar op ingesprongen door zelf nieuwe soorten te introduceren.” Aviko kwam met de zogenoemde Oerfriet. Dat is een iets dikkere friet (14 mm, normaal is 10 mm) die ambachtelijk gesneden wordt. “Normale friet wordt met een watermes gesneden”, legt Heddie uit. “Bij Oerfriet gebruiken we echte mechanische messen. Het werkt vergelijkbaar met de frietsnijder die mensen vroeger thuis hadden. Dat geeft een beetje rafelig randje en dat zorgt weer voor het iets bruinere randje van de friet. Het geeft precies de authentieke en ambachtelijke uitstraling die de ondernemers zoeken.”

Oerfriet-stores

De Oerfriet is een groot succes. Zo groot zelfs dat er inmiddels echte Oerfriet-stores zijn ingericht. Aviko ondersteunt de betreffende ondernemers met de aankleding van hun pand, van de balie tot en met de gevel. Er worden zelfs visitekaartjes gemaakt die de klant vertellen dat hij Oerfriet heeft gegeten. En het werkt. “Veel mensen kennen Oerfriet nu bij naam”, weet Heddie Drent uit marktonderzoek. Om het assortiment nog completer te maken en in te spelen op de wens van de klant, is er inmiddels ook een 11 millimeter variant geïntroduceerd.

Dertig minuten krokant

De “SuperCrunch Fresh” is een andere innovatie waarmee Aviko inspeelt op een belangrijke trend in food, namelijk de explosief groeiende bezorgmarkt. “Bij maaltijdbezorging had je met friet altijd het probleem dat ze na 10, maximaal 15 minuten slap werden. De bite was er af. Het is Aviko nu gelukt om verse friet van net zo’n crunchlaagje te voorzien als we al hadden bij diepvries”, glundert Drent. “De frieten blijven daarmee 30 minuten krokant.” Consumentenonderzoek doet vermoeden dat er een mooie toekomst in het verschiet ligt voor dit nieuwe Aviko product.

Heddie Drent hoopt dat de stimulans die uitgaat van het nieuwe bonus/malus systeem de kwaliteit van de aardappels van Aviko Potato op een hoger plan gaat brengen. “Want”, zo besluit hij, “wij doen onderscheidende dingen met de betere kwaliteit aardappel.”