Als binnenkort het poten van de aardappel begint, is het op de logistieke afdeling van Aviko Potato een paar weken alle hens aan dek om het pootgoed op tijd bij de teler te bezorgen. De ervaring leert dat vroeg bestellen de beste garantie is om teleurstellingen te voorkomen.

De uitlevering van het pootgoed is altijd weer een enorme uitdaging voor de logistieke medewerkers van Aviko Potato. Het is nu nog rustig na een natte winter en koude start van maart maar Sander Hutten en zijn collega’s moeten binnenkort weer dagelijks grote aantallen telers en vrachtwagenchauffeurs aan de gewenste hoeveelheden pootgoed helpen. Een groot deel van de uitlevering verloopt via De Kubbe maar er zijn ook grote aantallen boer-boer leveringen die gecoördineerd moeten worden.

Verrassingen voorkomen

“ Voor gesneden pootgoed is de minimale afroeptermijn 7 werkdagen maar ook bij de fijne maatsortering pootgoed is tijdig bestellen sterk aan te bevelen”, vertelt Sander Hutten van de afdeling logistiek. De uitlevering is een strak geregisseerd proces met grote aantallen transportbewegingen. Partijen die tijdig zijn besteld, staan op het afgesproken tijdstip klaar voor verlading. Bij vroege bestelling is de kans op onaangename verrassingen minimaal. Bovendien kan een teler altijd nog wijzigingen doorbellen als hij zijn planning moet aanpassen. “Als wij het tijdig weten, hoeft het geen probleem te zijn als een partij wat later wordt gehaald. Maar als we dit pas op het laatste moment horen, staat de partij ons misschien onnodig in de weg.” Afroepen van pootgoed door telers die zelf afhalen, kan met een rechtstreeks telefoontje naar De Kubbe. Voor regio’s waar franco wordt geleverd, dienen de afroepen via Aviko Potato te lopen. Telers met goede faciliteiten om het pootgoed een poosje op te slaan, kunnen overwegen om het pootgoed nu al te ontvangen. “Wij zijn er klaar voor”, zegt Sander, “En de aardappels staan klaar.”

Beter bestellen door tellen

Niet alleen de tijdsplanning verandert wel eens tijdens het poten, het komt ook voor dat er een wijziging nodig is in de hoeveelheid pootgoed die iemand nodig heeft. “Zulke mutaties moeten altijd via Aviko Potato worden doorgegeven en dus niet via De Kubbe”, vertelt Hutten. Dat De Kubbe sinds 2014 van alle gewassen partijen het aantal knollen telt, heeft het wel eenvoudiger gemaakt om tijdig bij te bestellen bij een tekort aan pootgoed. Direct bij binnenkomst ziet de teler hoeveel knollen zijn partij bevat. Als een eventuele afwijking niet is op te vangen met een kleine wijziging van de pootafstand, is een telefoontje met de buitendienst voldoende om de mogelijkheden van bijbestellen te bespreken. Wie twijfelt over de benodigde hoeveelheid pootgoed kan eveneens te rade bij de buitendienst. Die heeft een betrouwbaar beeld van het aantal knollen per kilogram bij een bepaalde maatsortering. “De hele uitlevering draait om goede en tijdige informatie”, besluit Sander. ”Een teler kan beter een keer te veel bellen dan te weinig.”