De primaire taak van de afdeling logistiek van Aviko Potato is dat ze moet zorgen voor voldoende aanvoer van grondstof aan de fabrieken. Daarbij is ze afhankelijk van een aantal externe factoren. Lees hier een paar voorbeelden.

Planning rondom de feestdagen

Nu het einde van 2015 met rasse schreden dichterbij komt, maken wij ons op de afdeling logistiek op om de grondstofplanningen voor de kerstdagen en de jaarwisseling rond te zetten. Een aantal plants draaien voor korte periodes af om ’s avonds tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag weer op te starten, weer andere plants staan gedurende de Kerstdagen en Nieuwjaarsdag helemaal stil en starten de tussenliggende dagen weer op voor productie. Onze fabriek van Rixona in Venray blijft gedurende de Kerstdagen en jaarwisseling wel 100 % in productie. De weken voorafgaande aan de feestdagen vraagt op afdeling logistiek een ietwat langere voorbereiding om alle partijen gereed te zetten voor verlading. Wanneer de voorbereidingen eenmaal gereed zijn komt er ruimte op de afdeling logistiek om in tourbeurten enkele dagen vrijaf te nemen, hierdoor zal het de weken tijdens de feestdagen voor u als teler voorkomen dat u met andere planners contact heeft dan u normaliter gewend bent.

Nieuw ERP Pakket

Aan het eind van het jaar is het ook altijd een goed moment terug te kijken naar het afgelopen jaar. Dit jaar stond het op de afdeling logistiek naast de logistieke grondstofstromen naar de Aviko plants in het teken van de implementatie van het nieuwe ERP pakket. Achter de schermen is en wordt er nog steeds hard gewerkt binnen Aviko Potato aan de realisatie van de nieuwe bedrijfssoftware, wat een zeer grote impact op alle afdelingen met zich meebrengt. Precies een jaar geleden, december 2014, is hiervoor de eerste fase opgeleverd. De afdeling logistiek is toen overgegaan met de pootgoedplanning naar het nieuwe systeem. Het uitleveren met behulp van het nieuwe pakket van de pootgoedorders is na grote inzet van alle betrokken afdelingen met een voldoende aan tevredenheid afgesloten. Dit wel met in het achterhoofd dat de omschakeling met de consumptiekant een veel grotere impact zou hebben dan het pootgoed, alle fabrieken zouden worden aangeschakeld wat voor alle medewerkers een grote wijziging in het werk met zich mee zou brengen. Hierop is op de afdeling logistiek geschakeld door extra inzet planners en een verschuiving van planningen tussen planners om zodoende ruimte in tijd te creëren om de implementatie in goede banen te kunnen leiden.

7 Juli was de live-gang voor de consumptie, een spannende dag voor alle betrokkenen na een lange tijd van voorbereiding. Ook omdat de fabrieken tijdens de omzetting van systemen vol in bedrijf moesten blijven. Tot op de dag van vandaag blijven we het nieuwe systeem fine-tunen en verbeteren om alle functionaliteiten, zoveel mogelijk, naar een ieders wens in te richten. Vooraf waren we al gewaarschuwd dat we eerst stappen achterwaarts zouden maken alvorens we stappen voorwaarts zouden zetten. Gelukkig zijn we de laatste maanden die weg ingeslagen dankzij de inzet van de afdeling automatisering waardoor we nu met bijna volle tevredenheid werken met het nieuwe systeem.  

Af-land periode afgesloten

We hebben nu een aantal weken de afland periode achter ons gelaten, voor de afdeling logistiek altijd een hectische periode. Dit jaar was het in de afland periode veelal plannen met en tegen de buienradar, buien vielen dit jaar makkelijk en als het viel ook vaak veel. In de logistieke aanvoer zorgt dit altijd voor een groot spanningsveld, er waren dagen dat we door de hevige regenval 23 tot 25 alternatieve laadadressen moesten zoeken waar de telers wel het land op konden. Met name was het voor het opslagrooien uren stelen, starten zodra het kon en stoppen wanneer de regen inviel. Het was hierdoor voor onze vervoerders ook een lastige klus om iedereen naar tevredenheid te bedienen met auto’s. In de afland periode vragen wij zeer veel van onze huisvervoerders aan transportcapaciteit, dit jaar kwam alles laat en moesten er in een korte periode grote volumes verplaatst worden. Hoewel we hier en daar vertraging in de verladingen hebben gehad kunnen we toch stellen dat er ook deze afland periode weer een prestatie van formaat is geleverd door onze vervoerders in deze hectische periode.

AB Texel en Butter Group gaan verder onder AB Agri Transport.Naamloos

Afgelopen jaar is onze huisvervoeder Butter overgenomen door AB Texel: Op 1 januari 2016 gaan AB Texel, Butter Group en A-Ware Logistics samen verder onder de naam AB Agri Transport. Onder de vlag AB Agri Transport blijft er onderscheid gemaakt worden naar bedrijf en specialisme. AB Texel blijft AB Texel heten en Butter Group wordt AB Butter. Vanaf 4 januari wordt de aanvoerplanning en autoplanning verzorgd en gereden door AB Texel. Zeker de eerste periode blijven er medewerkers van Butter Group betrokken bij dit proces om het zo optimaal mogelijk te laten verlopen. U kunt vanaf 4 januari voor vragen over de verlading contact opnemen met de medewerkers van AB Texel onder het nummer +31 (0) 222-363 190. Tot die datum kunt u naar Butter Group blijven bellen.

Wanneer u dit jaar geen aardappelen meer hoeft te leveren en wij elkaar dus niet meer aan de telefoon spreken willen wij u hartelijk danken voor de goede samenwerking afgelopen jaar en wensen wij u goede feestdagen en de allerbeste wensen voor 2016.

Afdeling Logistiek Aviko Potato