Pepsico, Kellogg’s, Pringles, Nestlé en dichterbij huis Albert Heijn en Unilever. Bekende merken die voor vele producten, zoals puree en krokante snacks, gebruik maken van de fabricaten van Aviko Rixona. Vanuit Venray en Warffum bedient deze Nederlandse industrie de wereld.

In 1926 startte in het Noord-Groningse Warffum de voorloper van de fabriek. Rixona staat voor Rix en zoon, als vertegenwoordigers van de eigenaren, de familie Willemsen. Langzaam veranderde de conservenfabriek in een producent van hoogwaardige aardappelgranulaat en –vlokken. In 1985 nam Aviko het familiebedrijf over en professionaliseerde het verder. In 2005 werd de vlokken- en granulaatfabriek van Nestle in Venray overgenomen.

Veel aardappelen nodig

Het bedrijf telt 210 fte en produceert jaarlijks 51.000 ton granulaatpoeder en 23.000 ton vlokken. Gemiddeld wordt elke 45 minuten een vrachtwagen vol aardappelen gelost, wat leidt tot circa 350.000 ton verwerkte aardappelen per jaar. Na schoonmaken, schillen en snijden ontstaan door droging de granulaat of dikkere vlokken. Afhankelijk van de markt en product vinden de eindfabricaten hun weg naar klanten.

Marktgroei

Algemeen directeur Otto van der Gronden van de Rixona-Aviko groep ziet de markt voor granulaat en vlokken groeien. ,,Sowieso neemt de vraag naar voedsel toe. Het is een wereldmarkt, maar onze kansen zien we voornamelijk in Europa.’’ De kansen van Rixona schat hij hoog. ,,We investeren flink in medewerkers, technologie en in voedselveiligheid. Tegelijk proberen we steeds efficiënter te werken, en meer uit de aardappel te halen, want dat scheelt kosten.’’ De aardappel vergt ruim de helft van de totale productiekosten.

Vijf kilo aardappelen per kilo granulaat/vlokken

De ambitie van Rixona vraagt om betere aardappelen. aardappelen. Elke kilo granulaat of vlokken vergt 5 kilo aardappelen. ,,bevat de aardappel meer droge stof dan kan het rendement duidelijk verbeterd worden” Daarom zoeken we ook vooral telers die deze zogenaamde hoge drogestof aardappelen voor ons willen telen. Dat geeft ons bovendien meer zicht op de herkomst van de producten en draagt bij aan de voedselveiligheid.’’